Споделени арт идеи

От Бургас до село Рожен, китно селце в полите на Пирин

Публикувано на 23.09.2021

Categories: Пътешествия, факти, храна, вкусове, идейки

Няма коментари »

В Мелник съм ходила като ученичка, спомените са ми смътни. Поради тази причина, много ми се искаше да посетя този край. Пътят от Бургас до Мелник е много дълъг и изисква повече почивни дни – минимум три. Месец Септември е приятен от национални почивни дни и реших да се пробвам и да се възползвам. И така една седмца и половина преди 6-ти септември да търся възможност за пътуване. Петък вечер след работа започнах да звъня и да търся възможност да посетя района. Уви оказа се че всичко е заето.Сутринта в събота звъни телефона и естествено вдигам, оказва се че се е освободила стая за 4 и 5 септември и аз веднага резервирах :)=.

Сутринта на 4 септември, тръгваме от Бургас. Целта ни е в 14 часа да бъдем в с. Рожен. Поемаме по магистрала „Тракия“, след София поемаме по магистрала „Струма“. В 14 часа успяхме да пристигнем в с. Рожен. Селцето е малко и се намира на 31 километра от Сандански и на 6 километра източно от Мелник. А в непосредствана близост е Роженския манастир – 1 километър. Къщите са в стил на автентичната архитектура на западнородопска-пиринска къща от 19 век с красиви дървени чардаци. Тихо, спокойно и красиво място. Тук има няколко хотела с винарни към тях и няколко къщи за гости. На площадчето има сергии на които се продават сувенири, сладка, билки, мед, вина и всякакви дранкулки. След като се настанихме, решихме да посетим Роженския манастир. Роженският манастир „Рождество Богородично“ е най-големият в Пиринска Македония. Манастирът е обявен в 1973 година за паметник на културата с национално значение. Поехме с кола по пътя който излизаше от селото и поехме към манастира. Спряхме на паркинга който определено беше пълен с коли. Обичайните сергии със сувенири също бяха там.

Площада на село Рожен

Площадът на селото

Интересни факти около Роженския манастир

Панорама от паркинга на манастира

градината на манастира

Градината на манастира

манастирската градина

Идейки от манастирската градина

вътрешният двор на Роженсия манастир

Още идейки от манастирската градина

Интересни факти около Роженския манастир: При разкопки в манастирския двор са намерени накити и монети от времето на византийския император Михаил VIII Палеолог (1259 – 1282). През 16 век Роженската обител преживява подем. Строят се днешното южно манастирско крило и главната църква. През 1762 година Роженският манастир губи своята самостоятелност и се превръща в метох /метох е манастир, подчинен на друг манастир/ на светогорския Иверски манастир. Светогорските манастири на Атон имат традиция във всеки метох на своите манастири да имат копие на най-известната манастирска чудотворна икона. Затова през 1790 г. е направено копие на чудотворната иверска икона Св. Богородица Портаитиса. Отстрани на иконата са добавени 10 малки сцени които показват чудното пристигане на иконата в Света Гора Атон и първите чудеса в Иверски манастир. След 1912 година между България и Гърция възниква спор за собствеността на Роженския манастир. Спорът е окончателно разрешен през 1921 година от Арбитражния съд в Хага в полза на България.

От Роженския манастир можете да поемете по екопътека която ви отвежда до Мелнишките пирамиди, но ние успяхме да стигнем до някъде защото пътеката изглеждаше необезопасена.

Направихме снимки до където стигнахме и се върнахме обратно.

Панорама еко пътека "Мелнишки пирамиди"

Панорама от екопътека „Мелнишки пирамиди“

табела Иричек

Табела на една от къщите, която оставам без коментар

Още какво интересно може да разгледате край село Рожен! href=“http://www.sharedartideas.eu/pyasachniyat-tunel-kry-selo-rozhen/“ rel=“noopener“ target=“_blank“>Пясъчният тунел крй село Рожен, по пътя за село Любовище